3e update vanuit Bolivia - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Gerard Hoogenhout - WaarBenJij.nu 3e update vanuit Bolivia - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Gerard Hoogenhout - WaarBenJij.nu

3e update vanuit Bolivia

Door: Gappie

Blijf op de hoogte en volg Gerard

30 September 2016 | Bolivia, Cochabamba

Derde update vanuit Bolivia

Maandagavond, 26 september, 22:30. Ik zit na een gek avontuur in een superluxe bus op weg naar Cochabamba. Daar zit ik dan met een snackje erbij (gepofte mais met een licht chocolade smaakje eraan) en ik denk terug aan wat ik sinds mijn vorige verslag allemaal meegemaakt heb en uiteraard gedaan. En over dat avontuur en die superluxe bus; daar kom ik straks op terug.

In mijn vorige verslag heb ik geschreven over wat ik in La Paz gedaan heb, o.a. het werken in The English Pub, en dat ik naar Coroico ging. Het plotselinge flink ziek worden in Coroico vind ik nog steeds vreemd. Ik weet nog steeds niet wat het was, maar sinds ik in La Paz ben, heb ik er geen last meer van gehad, gelukkig! Terug in La Paz heb ik het voornemen genomen om naast het werken ook nog veel dingen te doen in La Paz, want er is nog zoveel te zien! Wat ik elke dag gedaan heb, weet ik het niet meer zo goed, maar het begon door eigenlijk alle bronnen te raadplegen en alles wat de moeite waard was te omcirkelen op mijn kaartje. Zo ben ik een dag naar een food festival gegaan met Kimberly (Boliviaanse meid) die ik heb leren kennen in de pub. Het festival was niet zo groot zoals je in Utrecht ieder jaar hebt in ´t Griftpark, maar wel met een gezellige sfeer van bands en Boliviaanse muziekgroepen die optraden op 2 kleine podia. Waarschijnlijk heb ik voor het eerst varken gegeten in Zuid-Amerika (wat over het algemeen afgeraden wordt i.v.m. grote verschillen in de hygiene en voeding van de varkens) en dat viel zeker niet tegen! Allicht waren de aardappels nog wel specialer dan het vlees. 3 soorten ´papas´ waarvan i.i.g. er eentje een soort zoete aardappel was (helaas weet ik de naam niet). Je moet uiteraard hierbij bedenken dat dit Bolivia is en dat ze hier zeker 400 verschillende aardappelsoorten hebben. Op de terugweg ben ik via het Parque Urbano Central gelopen. Een tijdje terug was daar ook een cultureel festival op zondag. Via een boulevard/brug liep je over de wegen heen langs mooie bloemvelden en op naar een kinderspeelplaats.

Wat heb ik nog meer gedaan in La Paz? Ik ben sowieso twee tot driemaal erop uit gegaan om musea te bezoeken. Helaas gefaald om 2 redenen: sommige musea zijn gesloten in het weekend (en op maandag) en de lunchpauze duurt hier van 12 tot 15 uur. Totaal niet praktisch, zelfs de Bolivianen die ik hierover sprak vonden het onzin! Tja het is Bolivia! ;) Naast de zoektocht naar musea ben ik ook bezig geweest om m´n Visa te verlengen. Dat gebeurde uiteindelijk 3 dagen later dan gepland, omdat ze op vrijdag om 15 uur sloten en ik daar net iets te laat was. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en heb ik nog bijna 60 dagen (extra) in Bolivia erbij gekregen.

Dit is in een vlaag wat ik nog graag kort wil noemen over mijn laatste dagen (van in totaal 4 weken op een rij) in La Paz:
1. Nieuw hostal (Cactus) gevonden om vooral prijstechnische redenen, maar ook goed om even iets nieuws te ervaren. De voordelen waren: een kortere loopafstaand tot de beide pubs en een kleinere kamer met slechts 2 andere roommates. De 1e nacht kreeg ik zelfs korting, want ik mocht/kon de douche, wasbak en wc´s niet gebruiken, omdat ze de riolering opnieuw aan het leggen waren.

2. Ticket voor Defqon 1. in Chile in december geboekt! Plus deze avond ook nog samen met Lex (Australier die ik leerde kennen via de Adventure Brew Hostal) kaarten gekocht voor Hardwell die op 14 oktober in Santa Cruz optreedt. Voor 60 euro heb ik een kaartje voor ´Road to Ultra´, waarvoor je in Nederland allicht 50% tot het dubbele meer voor betaald. Wauw ik ga gewoon straks de nummer 2 DJ van de wereld zien!

3. Op het San Francisco plein in La Paz stonden leerlingen van middelbare scholen (18 jaar gemiddeld) hun zelf ontworpen en uitgewerkte ideeën te verkopen. Hun doel was om sponsors te vinden, maar vooral om zoveel mogelijk namen en handtekeningen te verzamelen. Tja dan help ik wel even mee… Onder andere heb ik een ontwerp gezien voor een waterbezuinigende tandenborstel, chemische substanties gedronken van Alu Vera en Stevia wat goed zou zijn voor je organen en een brievenbus-prullenbak die de vervuiling op straat tegen moet gaan. Heel origineel en tof om te zien dat ze dit op bijna het grootste plein van La Paz mogen tonen aan iedere belangstellende. Dat is wel anders in vergelijking met de markten in aula´s van middelbare scholen in Hollanda.

4. Daarnaast nog diverse parken gezien, langs een winkelcentrum geweest, met de kabelbaan delen van de stad gezien, een geweldig uitzichtpunt bezocht waar ik een 300 graden beeld had van La Paz en uiteraard heb ik nog wat daagjes gewerkt en op mijn laatste werkdag werd ik verwend met kleine cadeautjes en de gezelschap van Lex aan de bar.

Maandagochtend, 26 september. Vandaag werd ik wakker na een wilde nacht van feesten in La Paz. Tja gisteren had ik mijn laatste werkdag en nacht gehad in La Paz. Ruim 3 weken in La Paz zijn voorbij waarin ik diverse mensen mocht ontmoeten en vriendschappen heb opgebouwd. Mijn laatste maaltijd nuttigde ik uiteraard in de pub (50% korting…). Ik dacht slim te zijn om mijn camera tijdens de maaltijd op te laden achter de bar, zoals ik de weken daarvoor zo vaak al gedaan had met mijn mobiel. Alleen kwam ik daar ook achter toen de bus de terminal verliet… Hals over de kop heb ik de bus verlaten met mijn spullen en ben ik naar de balie gegaan waar ik mijn ticket gekocht had in de hoop dat ik nog een bus later kon nemen. Gelukkig hoefde ik slechts 20B bij te betalen (mijn 1e ticket was 30) en uiteraard de taxi heen naar de pub en terug. Haha de gezichten van de mensen in de pub toen ze me terug zagen komen. Snel een shotje tegen de stress genomen en op naar de bus wat dus een hele luxe bus blijkt te zijn. Lekker de beentjes strekken, stoel flink naar achteren en oogjes toe. Het leven loopt soms gek, maar is wel goed voor mij geweest! Goede nacht!

Nu ik dit verslag aan het typen ben, denk ik terug aan de leuke dingen die ik meegemaakt heb in La Paz. Vreemd om het contrast te merken van de eerste nacht en dag die niet heel aantrekkelijk waren voor mij en het moment dat je de stad verlaat en mooie herinneringen met je meeneemt. Gelukkig heeft Cochabamba veel te bieden voor mij! Prachtige stad met een hele aangename temperatuur (25 graden met een lekker zonnetje, perfect Hollands zomerweer). De binnenstad is gevuld met vierkante blokken van gebouwen met daartussen wegen die kaarsrecht lopen. Tussen deze blokken zijn veel mooi parken te vinden met haast tropische planten, bloemen en in sommige parken zelfs groene papegaaien. Even wat anders dan La Paz zegmaar. Mijn eerste dagen heb ik gevuld met door de stad struinen, restaurantjes proberen, ijsjes eten, veel geswitch van hostel (morgen waarschijnlijk mijn 3e hostal al), film gezien in een enorme bioscoop (Armageddon, gebasseerd op een boek van Stephen King, samengevat: een hele slechte horrorfilm welke Morgan Freeman niet waard was) en gisteren een pan vol groentesoep gemaakt, want ik heb weer een keuken tot de beschikking!  Ideaal voor een ontbijt of uiteraard budget-avondeten.

Via mijn Lonely Planet ben ik in contact gekomen met het Centro Boliviano Americano. Een centrum wat vooral veel Boliviaanse kinderen de Engelse taal bijbrengt, maar uiteraard ook toeristen hun Spaans laat bijspijkeren. En dat doe ik dus nu al de afgelopen 3 dagen. Van mijn maestro Guido krijg ik priveles van rond de 2 uur. Ik vind hem een hele goede leraar en het is oprecht heel erg leuk om te merken dat je na een uur of 2 vooruit bent gegaan. Hij vind het blijkbaar ook leuk om mij les te geven, want anders bood hij me vandaag niet aan om morgen en overmorgen bij hem thuis les te geven (het centrum is namelijk in het weekend dicht). Morgen dus maar even een bloemetje kopen als bedankje voor zijn gastvrijheid. Vanavond ga ik met een Duitse roommate naar de nieuwe Disney film: Mi Amigo le Dragon. Goed voor ons Spaans en volgens de reviews een goede film. Ik ben benieuwd… Adios!

Ps. Hopelijk kan ik snel wat foto´s uploaden, zodat die van het verslag nog een beter beeld kunnen vormen.

  • 09 Oktober 2016 - 09:37

    Sonja:

    Super leuk om te kezen gap! Je bent heerlijk aan het genieten :)
    Nog veel geniet momenten te gaan, veel plezier. Wacht ook met smart op de foto's!


    Liefs!

  • 10 Oktober 2016 - 00:09

    Leny:

    Leuk om al je avonturen te lezen. Heel wat spannender als onze tour Peru, voor ons 'oudjes' al heel
    indrukwekkend en vermoeiend. We zijn blij voor je dat het ziek zijn meevalt. Daar waren we toch allemaal wel een beetje bang voor. Heb vandaag ook het verslag van je vader gelezen, dan zit je toch weer even midden in je vakantie. Leuk ! Hoop dat je nog veel mag beleven de komende maanden,
    wij blijven je volgen en vooral geniet, geniet (zoals een van onze gidsen zei) !!
    Groetjes Leny en Fons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Hoi allemaal! Komende maanden ben ik op rondreis door Zuid-Amerika. Op deze manier wil ik jullie een beetje op de hoogte houden van wat ik allemaal mee heb gemaakt. Geniet ervan

Actief sinds 08 Juli 2016
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 107138

Voorgaande reizen:

27 Juli 2016 - 19 Februari 2017

Rondreis Zuid-Amerika

Landen bezocht: