3e update Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gerard Hoogenhout - WaarBenJij.nu 3e update Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gerard Hoogenhout - WaarBenJij.nu

3e update Peru

Door: Gappie

Blijf op de hoogte en volg Gerard

21 Augustus 2016 | Peru, Cuzco

Gisternacht ben ik terug gekomen van de Salcantay Trektocht en daarvoor heb ik meerdere dagen besteed rond Cuzco, waar ik nu ook weer ben. Voordat ik (nog met Walter en m´n ouders) naar Machu Pichu (MP) ging, hebben we de Cuzco City tour gedaan. Hier hoorde een bezoek aan de kathedraal, overblijfselen van een grote Inka-tempel in Cuzco en diverse opgravingen bij. Cuzco werd door de Inka´s uitgekozen als hoofdstad. Met een busje zijn we vervolgens langs Qenqo, Saqsayhuaman en Tambomache (watertempel) geweest. Saqsayhuaman vond ik hiervan het mooist. Enorme stenen wat tonnen weegt vormde muren op deze heuvel. Vanaf de top hadden we een prachtig uitzicht over de stad.

De volgende dag hebben we de trein genomen naar Aguas Calientes (de voorstad van MP). Aguas Calientes/Machu Pichu Pueblo is een klein, maar toeristisch stadje. Enorme prijzen, massages, eten en drinken zijn overal te verkrijgen. De volgende ochtend zijn we pas om 10 uur vertrokken om plaats te nemen in de rij voor de bussen. Met een pendelbus kwamen we aan bij de ingang. Meteen opvallend was de enorme drukte. De gids hadden we goed getroffen. Luis was een aardige vent die veel wist te vertellen in goed Engels. De drukte werd richting 12 uur al heel veel minder, omdat de meeste backpackers al om 6 uur bij de poort stonden. Na veel informatie opgenomen te hebben, moesten we helaas op tijd naar beneden om de trein terug naar Cuzco niet te missen.

Vrijdag was een typische ziekendag. Zeker 4 van de 8 personen waren niet in staat om mee te gaan met een tour door de Sacred Valley. 1 vrouw van onze groep werd zelfs opgenomen in het ziekenhuis, omdat ze zo erg uitgedroogd was. Uiteindelijk bleek ze een parasiet opgelopen te hebben. Dit is allemaal goed afgelopen.

Zaterdag hebben we dan toch de Sacred Valley tour gedaan. We hebben Pisac aangedaan wat een naast een leuk stadje met marktjes ook een opgraving is van terrassen (voor landbouw) en oude Inka graven. De volgende stop was Ollantaytambo. In vergelijking met Pisac was dit een veel grotere plaats en had een religieuze waarde door diverse tempels voor o.a. water en de zon. Sommige stenen wogen 22.000 kilo en werde gebruikt voor het grote altaar voor de zon. Ook konden we 2 natuurlijke gezichten in een nabijgelegen berg zien. De laatste stop was Chinchero, nog meer landbouw terrassen. Na zoveel Inka opgravingen in zo´n korte tijd had ik het wel even gezien. Tijd voor een nieuw avontuur.

Zondag 14 augustus was de dag dat ik ´s morgens afscheid moest nemen van de andere 4 Nederlanders, maar ook van mijn ouders en Walter. Dat is helaas niet anders. Om meteen wat afleiding te zoeken en in het reizen in mijn eentje te storten, nam ik contact op met Maarten (een Nederlander die ik met de reis door de Colca Canyon/high lands ontmoet had). Hij was net terug gekomen van de Salcantay Trektocht. Zijn verhalen en en foto´s overtuigden mij om ook deze trektocht te ondernemen. Samen hebben we uiteindelijk bij het hostel een mooie tour geboekt van 5 dagen en 4 nachten. Overdag ook nog even wat inkopen gedaan en uitstekend gegeten en gedronken in een English Pub. Tegelijkertijd de spannende tenniswedstrijd tussen Argentinië en GB. (Murray) gezien met naast ons en enthousiaste Engelsman.

Maandag werd ik om 4:15 verwacht met mijn spullen bij de dichtsbijzijnde kerk. Beetje gek om in je eentje zo laat over straat te lopen, maar al snel kwamen er meer backpackers bij. Uiteindelijk zijn we met een bus naar de eerste stop gegaan. Daar konden we een ontbijt kopen. Met genoeg eten in de maag begonnen we met de prachtige Salcantay Trektocht. De eerste slaaplocatie was in Soraypampa. Ik was in een gezellige groep geplaatst met 5 Chilenen (2 vriendengroepen), 5 Fransen (1 gezin), een Zwitsers stel, 1 aardige Peruaanse gids (Ciro) en ik dan als enige Hollander. Het eten was overal uitstekend verzorgd. Altijd genoeg, divers en van goede kwaliteit. Aangekomen bij de eerste slaapplaats was er de mogelijkheid om een uur te wandelen naar een lagune aan de Umantani Mountain. Met deze extra tocht had ik veel last van de hoogte. Na het avondeten ben ik snel op mijn matje gedoken in de gehuurde slaapzak met al mijn mogelijke kleren aan om te slapen. De tent deelde ik tevens elke nacht met een andere Chileen. Hartstikke gezellig.

De volgende ochtend werden we gewekt met een wamre mok cocathee. Dat was wel welkom na een nacht met temperaturen onder de nul. Na het ontbijt zijn we gestart met de zwaarste tocht van de trek. Eerst flink stijgen naar de basis van de Salcantay en vervolgens ruim 1000 m dalen (9 uur in totaal). Bij het tweede kamp in Challway was er de mogelijkheid om te douchen. Flink bukken onder een hete straal was na zoveel inspanning meer dan genoeg. Ik had geluk, want even later was het gas op, koude douche. ´s Avonds hebben we dik ingepakt verhalen over onze landen uitgewisseld onder het genot van grote flessen bier (1100 ml). Ik bof maar met zo´n gezellige groep.

Vandaag een makkelijke tocht. Een stukje klimmen en vervolgens lang dalen. Na de lunch gingen we met een bus naar de laatste camping. We werden onthaald met een hoop jungle regen. ´s Middags zijn we gaan zwemmen in de plaatselijke hot springs. Na het avondeten maakten we ons klaar voor het feest bij het kampvuur. Heerlijk om met zoveel verschillende nationaliteiten te feesten tot in de late uurtjes. De gidsen gingen tevens ook helemaal los, mischien iets te! :D

Heerlijk wakker geworden op een later tijdstip dan normaal met een beker cocathee. Ontbijt met pannekoeken, ja die mis ik al wel een beetje. Volgepropt in een busje vertrokken in een busje vertrokken we naar het zip-linen. Het parcours bestond uit 5 banen van tussen de 150 en 1100 meter met 1 hangbrug.
De eerste 2 banen probeerde je het zip`-linen uit, de 3e lijn was monkey-style (met je hoofd naar beneden), vervolgens een hangbrug met af een toe een plank om op te staan die erg heen en weer wiegde, 4e baan was free-style en de 5e (900 m lang, 300 m hoog boven de vallei met een snelheid van 70 km/u) baan deed ik eerst de Superman met aan het einde de condor. Dit was echt 1 van de hoogtepunten van de trektocht, super vette ervaring! Na de lunch hebben we 2 uur gelopen langs7op het spoor naar Aguas Calientes. Helaas moesten we al ´s avonds afscheid nemen van onze toffe gids.

Recordtijd van vroeg opstaan gehaald, check. Om 3:45 uur ging de wekker, zodat we op tijd in de rij voor de brug stonden. Toen de brug om 5 uur open ging konden we beginnen aan de 2500 treden op naar MP door de high jungle. Prachtig om te ervaren hoe zo´n bos wakker wordt met de eerste geluiden en het opkomen van de zon. Voor de tweede maal dus op MP, maar het was het helemaal waard. De hele dag de tijd om de vergeten details te zien en om heerlijk te genieten van het prachtige uitzicht. Last-minute wist mijn gids nog een ticket te regelen voor Montana Machu Pichu. Met een Chileen van de groep (Diego) heb ik de klim van 2 uur ondernomen. En dan kom je uiteindelijk boven aan vanuit de jungle en het enige wat je ziet is dikke witte mist... Gelukkig trok de mist na een broodje gegeten te hebben langzaam wek en kwam het perfecte uitzicht op MP tevoorschijn. Na deze klim ben ik met de andere Chilenen MP zelf gaan bekijken. Heerlijk amper toeristen! Veel mooie details (opnieuw), vaak mooier, kunnen bewonderen.

In de avond ging ik met de Chilenen eten in een restaurant waar de moeder van Jose Manuel 20 jaar geleden heel vaak kwam. Na haar dood wilde Jose graag zijn MP reis met zijn moeder herhalen. De Franse eigenaar bleek de foto te herkennen en begon meteen zijn Peruaanse vrouw te bellen! Hij bood meteen een gratis fles wijn aan. Dit was een heel bijzonder moment voor Jose en ik was blij dat ik dit speciale moment mee mocht maken.
Aan alles komt een eidne, zo ook de fantastische Salcantay Trek. Om 21:50 (plus 60 minuten vertraging) vertrok de trein naar Ollantayambo station vanwaar ik een bus nam naar Cuzco. Om 3:00 kwam ik aan bij mijn hostal en dook ik meteen mijn bed in.

  • 21 Augustus 2016 - 21:34

    Fons En Leny:

    Hé Gerard,
    Wat lees ik " wijn" .
    Jij was toch zo'n bierliefhebber!!

  • 22 Augustus 2016 - 01:19

    Gerard:

    Hej Leny en Fons!
    Tja gratis wijn sla ik niet af, maar geen zorgen tegenover dat glas wijn staan al diverse speciale bieren. Bijvoorbeeld van de Sacred Valley brouwerij.
    Hoe was de jungle?

  • 23 Augustus 2016 - 18:33

    Sander :

    Hé Gerardus,

    Leuk om je verhalen te lezen.. Afgezien van wat lichamelijke problemen heb je t goed en zie je een hoop. Super! Geniet lekker daarro...

    Gr Sander

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Hoi allemaal! Komende maanden ben ik op rondreis door Zuid-Amerika. Op deze manier wil ik jullie een beetje op de hoogte houden van wat ik allemaal mee heb gemaakt. Geniet ervan

Actief sinds 08 Juli 2016
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 107154

Voorgaande reizen:

27 Juli 2016 - 19 Februari 2017

Rondreis Zuid-Amerika

Landen bezocht: