Eerste update vanuit Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Gerard Hoogenhout - WaarBenJij.nu Eerste update vanuit Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Gerard Hoogenhout - WaarBenJij.nu

Eerste update vanuit Bolivia

Door: Gappie

Blijf op de hoogte en volg Gerard

31 Augustus 2016 | Bolivia, La Paz

Verslag Bolivia 1

Na alle avonturen in Peru was het toch echt tijd om naar het volgende land te trekken, Bolivia. Op 23 augustus heb ik een nachtbus genomen naar Copacabana (Bolivia) aan de andere kant van het Titicacameer. In dit kleine en zeer toeristische dorpje heb ik de voorbereidingen getroffen voor de volgende dag.

Vroeg opgestaan om met de boot naar Isla del Sol te gaan. Op de boot en bij de haven vormde er zich een groepje met mij erbij. Een Colombiaan die samen met een Zwitserse reisde en een Colombiaans stel met hun geadopteerde kat (Miauw) uit Ecuador! Samen hebben we eerst een onbekend deel van het eiland verkend waar we allemaal soorten dieren tegenkwamen. Dat was voor Miauw uiteraard heel bijzonder en voor ons hilarisch. Uiteindelijk heb ik met de eerste 2 verder gereisd naar de noordkant waar we een lieve vrouw (Rita) troffen die kamers verhuurde aan het strand. Met bijbehorende keuken hebben we met z´n 3en genoten van een zelfgemaakte pasta. Toen het al flink donker geworden was, hebben waren we getuige van heftige bliksem aan de andere kant van het meer.

Heerlijk! Wakker worden met een prachtig uitzicht op het strand van een baai van Isla del Sol. Na een zelfgemaakt ontbijtje zijn we vertrokken voor de wandeltocht van 3 uur van Norte naar Sur. Helaas zijn we elkaar halverwege kwijtgeraakt toen we de tolpost wilden omzeilen. Na een bijzonder toeristische tocht kwam ik aan in het midden van het eiland. In een winkeltje kwam ik in gesprek met Veronica, een vrouw die Engelse les gaf in La Paz, maar sinds een auto ongeluk thuis werkt bij haar ouders. Wat een gastvrijheid! Ik wilde nieuw beleg kopen voor op mijn broodjes, maar ze had alleen eieren. Ze bood mij aan om er een paar te bakken terwijl de vuuroven nog opgestookt moest worden. Ik kreeg zelfs ook nog een bord met kip, rijst, aardappel en een specialiteit waarvan de bereiding een heel jaar duurt (plukken, vriezen, weken, laten groeien, drogen, weken en koken). Het lijkt een beetje op een kruising tussen gember en wortel (heel lekker zoet). Eenmaal aangekomen op het strand van Isla del Sol Sur was het mij niet gelukt om een boot naar Isla del Luna te regelen. Gelukkig kwam ik Sophia tegen die mij verwelkomde tegen een klein bedrag in haar huis.

Het was een nacht van telkens kort wakker worden door de enorme harde wind op mijn kamertje, maar ook door het prachtige beeld van honderden sterren en een zonsopgang vanuit de heuvels en het water. Van de vrouw des huizes kreeg ik een divers ontbijt: thee, brood en een warme maaltijd met kip! Bij de haven trof ik het geluk dat ik bijna gratis mee kon naar Isla del Luna dankzij een groep van 4 Walloniërs. 30 B i.p.v. 150 B betaald. Op dit kleine eiland was ik de gehele dag de enige toerist, want de Belgen gingen al snel terug, omdat 1 van hen ernstig ziek was. Bij een haast onaangetaste tempel van de zonmaagden heb ik genoten van de rust en het heerlijke zonnetje. Aan de andere kant van het eiland werd ik onthaald door de gastvrijheid van de visser Ricardo. Hij wilde mij voor slechts 50 B later op de dag naar Yamupata brengen. Maar eerst ging ik hem helpen met het repareren van zijn visfuiken. Na een gezellig boottochtje kreeg ik van zijn vrouw een lunch met de heerlijke minivisjes die ze daar in veelvoud vangen, laten drogen in de zon en vervolgens opbakken in olie. Vanuit Yamupata was het 3 uur wandelen naar Copacabana, waarvan ik halverwege toch maar een taxi nam. Hierdoor kon ik last-minute met een local bus mee naar La Paz. Onderweg veel hinder gehad van stakingen door o.a. mijnwerkers. Snelwegen waren voor meer dan de helft vaak geblokkeerd door bergen zand en stenen... En tja nu ben ik dus in La Paz! Helaas 1 nacht geslapen in een niet zo´n fijne buurt.

27 augustus. Op naar een nieuw hostal die ik met hulp van een taxichauffeur snel vond in Adventure Brew Hostal. Alleen maar backpackers, gezellige lounge met bar met Saya speciaalbier op tap, pool-, pingpong- en beerpongtafel en pannekoeken als ontbijt! Ik zal nog wel wat nachten hier verblijven. Vandaag La Paz verkent op zoek naar een supermercado en gestruind over de markt. In de avond met een Engelse en een Deen (Freddy) uit eten geweest en een drankje gedaan in eerste instantie. Uiteindelijk was het zo gezellig dat we in 2 clubs zijn uitgegaan met een groep van 8 van de hostel. Ook die kant van de Boliviaanse cultuur dus ervaren. Grappig om te merken dat ik alle Engelse nummers mee kon zingen en haast geen Boliviaan. Bijvoorbeeld met ´Somebody that I used to know´, heerlijke techno mash-up waarbij alleen de DJ en ik meezongen. Oja r.i.p. stepvest kwijtgeraakt... :´(

´s Morgens ontbeten en toen mijn bed in om wat uurtjes slaap te pakken! Overdag langs veel toerist offices geweest om navraag te doen naar het Cholitos Wrestling, Death Road, Tiwanaku en de Apolobamba Trektocht. Dat laatste wil ik heel graag doen, maar het probleem is dat bijna niemand deze tocht onderneemt. Ik ga liever met een groep i.p.v. een hele dure solotrektocht met gids. Flink reclame maken dus en hopen dat er plots meerdere mensen zich aanmelden. In de middag/avond heb ik de worstelshow gezien. Niet helemaal mijn ding, maar wel iets om gezien te hebben. Alles is (flink) nep met veel acrobatiek, stunts, humor en show.

Voor zevenen ging mijn wekker om mee te gaan met een tour naar Tiwanaku. Naast 2 musea (pottery en stones) een prachtige opgraving gezien van een pre Inca samenleving. Veel symboliek wat bekend voor kwam vanuit Peru, maar dan nu in een andere taal. Tiwanaku (´Daar waar je de Sjamanen kan vinden´) was naast de hoofdstad ook het religieuze centrum van een groot rijk met tempels voor de 3 levenslagen (lucht/hemel, aarde en onder de aarde/hel).

30 augustus. Vandaag ben ik met een groep van 5 vanuit het hostel naar een hele speciale plek gegaan aan de zuidkant van La Paz. Eerst met een bus, toen met de langste kabelbaan van de wereld (eigenlijk twee kabelbanen aan elkaar geplakt, geel en groen) en als laatste een taxi. De barvrouw Leticia komt elke week naar deze rustgevende plek net buiten de stad. Een oase van rust, stilte en natuurschoon was er te zien. Het was een soort van vallei, vroeger door een rivier uitgekerft met aan de zijkanten stenen pilaren die door winderosie tot bijzondere sculpturen gevormd zijn. Denk bijvoorbeeld aan menssculpturen, maar ook twee biddende handen naar de hemel. Wat heerlijk om even te ontsnappen aan de drukte en te genieten van de zon. Oei misschien iets teveel van dat laatste... ´s nachts rond 1 uur was ik met een Australier Ben getuige van een jaarlijkse offering aan Pacha Mama. Heel bijzonder om dit meegemaakt te hebben. Eigenlijk bij puur toeval, want we zochten eigenlijk gewoon een plek om een nachtmutsje te pakken!

Op dit moment zit ik in een internetcafeetje en denk ik terug aan wat ik allemaal meegemaakt heb sinds ik in Bolivia ben aangekomen. De tijd gaat hartstikke snel en het ene leuke moment wordt opgevolgd door de volgende. Vanmorgen wilde ik de free city tour doen, maar die bleek al vertrokken te zijn hoorde ik van Daphne van de city tour. Maar aangezien niemand anders zich bij haar had aangesloten voor een rondleiding m.b.v. de 3 kabelbanen kon ze mij een prive tour geven. In een paar uur hebben we de rode kabelbaan genomen naar El Alto, een nog grotere, maar armere, stad die vlak naast La Paz ligt. O.a. ook nog een hele bijzondere begraafplaats bezocht. De foto zegt denk ik genoeg (ja die ga ik binnenkort uploaden ;). Laatste ding om te noemen: ik heb gesolliciteerd voor een baantje bij The English Pub. Het lijkt me leuk om wat meer van de cultuur mee te maken en ook wat Spaans bij te leren. Morgenmiddag/-avond mag ik beginnen, spannend...

  • 03 September 2016 - 21:27

    Maarten:

    Wat ontzettend leuk om te lezen! Je vermaakt je daar prima:) Ik ben maar een klein beetje jaloers;)

  • 10 September 2016 - 18:31

    Sjoukje:

    Ha Gerard!

    Zojuist je verslagen gelezen, super! Vooral leuk om te lezen over Bolivia, omdat ik daar zelf geweest ben... maar dan 20 jaar geleden. Tiwanaku zag er toen net zo uit overigens ;-)

    Ben benieuwd naar je verdere avonturen in Bolivia. Staan Cochabamba en het laagland ook op je reisplan? Ik heb een paar maanden in Cochabamba gewoond destijds en in Ivirgarzama (cocagebied). Doe ze daar de groeten!

    Geniet verder! Groet, Sjoukje

  • 10 September 2016 - 20:13

    Gerard:

    Hoi Sjoukje,

    Ik kan me voorstellen dat het veel herkenning is. Cochabamba ga ik denk ik niet aandoen. De jungletrip wil ik graag in Ecuador ondernemen. Ik ben wel in het Coca museum geweest. Dat was erg interessant. Het gaf het hele verhaal heel goed weer. Hoe ziet de nieuwe hal op De Rank eruit. Mooi geworden? Lekker rustig in een nieuwe lerarenkamer?
    Groetjes aan je collega's Gerard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Hoi allemaal! Komende maanden ben ik op rondreis door Zuid-Amerika. Op deze manier wil ik jullie een beetje op de hoogte houden van wat ik allemaal mee heb gemaakt. Geniet ervan

Actief sinds 08 Juli 2016
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 107160

Voorgaande reizen:

27 Juli 2016 - 19 Februari 2017

Rondreis Zuid-Amerika

Landen bezocht: